Στην αναδυόμενη και πολλά υποσχόμενη αγορά των λεγόμενων «υπερτροφίμων» επενδύουν ολοένα και περισσότεροι Έλληνες αγρότες και εταιρείες, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Η τρούφα, ένα πανάκριβο είδος μανιταριού, η σπιρουλίνα γνωστή και ως «τροφή των αστροναυτών», το Ιπποφαές και ο κρόκος Κοζάνης είναι μερικά από τα σπάνια προϊόντα που γίνονται ανάρπαστα στις διεθνείς αγορές, λόγω της ευεργετικής επίδρασής τους στον άνθρωπο.

Σε νέες, «άγνωστες» για τους πολλούς, καλλιέργειες αναζητούν την τύχη τους ολοένα και περισσότεροι Έλληνες αγρότες, καθώς οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες φέρνουν στο προσκήνιο νέα προϊόντα. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια οι τιμές των αγροτικών προϊόντων παραμένουν στάσιμες, ενώ το κόστος παραγωγής έχει ανέβει κατακόρυφα καθιστώντας ασύμφορες τις παραδοσιακές καλλιέργειες. Η «ΗτΣ» παρουσιάζει σήμερα ενδεικτικά ορισμένα από αυτά.
Η «τροφή των αστροναυτών»
Η σπιρουλίνα είναι ένα μικρό σε μήκος φύκι, πολυβιταμινούχο που ονομάζεται και «τροφή των αστροναυτών» λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη. Καλλιεργείται σε δεξαμενές και η καλλιέργεια διαρκεί από τέλος Φεβρουαρίου έως αρχές Νοεμβρίου. Έχει υψηλό κόστος αρχικής επένδυσης και μεγάλο ρίσκο ειδικά τα πρώτα χρόνια. Κρίσιμος παράγοντας για τη διατήρηση και την παραγωγή είναι η θερμοκρασία που πρέπει να διατηρείται στους 32 βαθμούς Κελσίου. Η παραγωγή ανά ημέρα αποκτά τη μέγιστη τιμή της το καλοκαίρι και φθάνει τα 18-30 κιλά πολτό. Η σπιρουλίνα προωθείται στη φαρμακοβιομηχανία όπου μετατρέπεται από σκόνη σε ταμπλέτες και κάψουλες.

Πλούσιες θρεπτικές ουσίες
Στις πλούσιες θρεπτικές ουσίες του «Ιπποφαούς» ποντάρουν ολοένα και περισσότεροι αγρότες. Συνολικά μέχρι τον Ιούνιο του 2011 σε όλη τη χώρα υπήρχαν 80.000 έως 100.000 φυτά, ενώ μέσα στο 2012 προβλέπεται να δημιουργηθούν άλλα τόσα. Με την καλλιέργεια του ιπποφαούς ασχολείται ο «Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλλιέργειας Πολυδύναμων Φυτών Δυτικής Μακεδονίας» στην Αιανή Κοζάνης, ο οποίος συστήθηκε πριν από περίπου ένα χρόνο, ενώ η εναλλακτική καλλιέργεια του ιπποφαούς προωθείται με εντατικούς ρυθμούς στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Ο χυμός του ιπποφαούς μπορεί να φτάσει τα 50-55 ευρώ το λίτρο, ενώ αντίστοιχα για το έλαιο του ιπποφαούς οι τιμές μπορεί να φτάσουν και τα 150 ευρώ το κιλό, ωστόσο άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το χώρο προτείνουν στους αγρότες να είναι εξαιρετικά συγκρατημένοι όσον αφορά στον αριθμό των στρεμμάτων που βάζουν, καθώς πρόκειται για νέα καλλιέργεια.

Το «χρυσό μανιτάρι»
«Σήμα κατατεθέν» των πολυτελών εστιατορίων, η τρούφα, το «χρυσό μανιτάρι», συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όχι μόνο όσων προτιμούν τα «γκουρμέ» εδέσματα, για το θεσπέσιο άρωμα και τη γεύση που δίνει στα φαγητά. Η κ. Κατερίνα Γιατρά, ιδιοκτήτρια της «Troufa.net» αναφέρει ότι υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης της καλλιέργειας τρούφας στην Ελλάδα, λέγοντας πάντως ότι η παραγωγή τρούφας στη χώρα μας είναι ακόμη πολύ μικρή. Τονίζει ωστόσο πως το ενδιαφέρον κυρίως από νέους που διαθέτουν γεωργικές εκτάσεις και θέλουν να ασχοληθούν με το χώρο αυξάνεται μέρα με τη μέρα, καθώς μπορεί να είναι αρκετά προσοδοφόρα ενασχόληση. «Προσφέρει ένα αξιοπρεπές εισόδημα, μπορεί να αναζωογονήσει άγονες και ορεινές περιοχές» αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως σήμερα, η τιμή της τρούφας εκτιμάται ανάμεσα στα 650-700 ευρώ το κιλό, ενώ ορισμένες ποικιλίες μπορεί να φτάσουν να πωλούνται έως και 1.200 ευρώ το κιλό.

Συνεχής ανάπτυξη
Στην Αμερική, από το 2003 περνάει σε πρώτη προτεραιότητα και προτίμηση, ως το πιο προικισμένο προϊόν σε αντιοξειδωτικά και όχι μόνο. Σήμερα, η αμερικανική βιομηχανία, με βάση το ρόδι, έχει περισσότερους από 850 κωδικούς προϊόντων, ως βάση καλλυντικών, ως φαρμακευτικό προϊόν προϊόντων και πολλά άλλα. Ο λόγος για το ρόδι, το οποίο ενώ αναπτύσσεται σχεδόν στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε, ως κύρια συμπληρωματική εναλλακτική καλλιέργεια που θα προσέφερε εισόδημα στους καλλιεργητές. Την κατάσταση αυτή επιχειρεί να αλλάξει και η πολυσυμμετοχική εταιρεία με 70 μετόχους Αλφειός - Ρόδι Α.Ε., η οποία ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2011 αλλά και ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Παραγωγών Ροδιού Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Στους άμεσους στόχους της Αλφειός-Ρόδι και του προέδρου της Παρασκευά Παρασκευόπουλου είναι μέχρι την Ανοιξη του 2013 να φυτευτούν 100.000 δένδρα σε 2.000 στρέμματα.

Κορυφαία ποιότητα
Ο κρόκος ή η ελληνική ζαφορά (saffron) όπως συνήθως λέγεται, ανήκει στην καλύτερη ποιότητα σαφράν στον κόσμο. Και αυτός είναι ο λόγος που παρά την κρίση οι πωλήσεις του κρόκου διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Το τελευταίο διάστημα επιχειρείται η περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών, καθώς υπάρχει αύξηση της ζήτησης από το εξωτερικό. Πρόσφατα, η θυγατρική του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, Προϊόντα Κρόκου Κοζάνης, υπέγραψε εμπορική συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής και διανομής τροφίμων «Γαία Τρόφιμα» (GAEA), με στόχο την ενίσχυση των διεθνών πωλήσεών της. Η συμφωνία, πενταετούς διάρκειας, αφορά αρχικά πέντε αγορές -Αμερική, Γερμανία, Αγγλία, Σκανδιναβικές χώρες και Κίνα- και αναμένεται να ξεκινήσει στο δεύτερο εξάμηνο του 2012. Σήμερα, το 20% των πωλήσεων του κρόκου πραγματοποιείται στο εξωτερικό.

Με στόχο την ανάπτυξη

Στρέφει το βλέμμα στις διεθνείς αγορές


Στην ενίσχυση των εξαγωγών της στοχεύει η Astra Medical Hellas Superfoods, μία από τις μεγαλύτερες και πληρέστερες εταιρείες φυτικών συμπληρωμάτων διατροφής στην Ελλάδα, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της στις αρχές του 2003. Η εταιρεία δημιουργεί τα δικά της προϊόντα μέσα από το ολοκληρωμένο και εξειδικευμένο τμήμα έρευνας & ανάπτυξης (R&D), αποφεύγοντας συνειδητά να αντιπροσωπεύσει ξένες εταιρείες στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα υπάρχει ενδιαφέρον από διάφορα ελληνικά επιστημονικά ιδρύματα να κάνουν μελέτες πάνω στα συγκεκριμένα προϊόντα και συνθέσεις. Τα προϊόντα της διατίθενται σε όλα τα φαρμακεία, μέσω των τμημάτων πώλησης νότιας και βόρειας Ελλάδας, αλλά και μέσω των φαρμακαποθηκών.
Σήμερα, η εταιρεία εξάγει σε πέντε χώρες με στόχο έως το τέλος του 2012 αυτές να είναι πάνω από δέκα. Είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία συμπληρωμάτων που πέρασε τις διαδικασίες του FDA για πώληση τέτοιων προϊόντων στις ΗΠΑ ενώ πρόσφατα, απέσπασε το βραβείο «Χρυσός Ήλιος» ως η Κορυφαία Ανερχόμενη Ελληνική Εταιρική Επωνυμία στο πλαίσιο των Βραβείων Corporate Superbrands Greece 2011-2012.