Τετάρτη 18 Απριλίου 2012

ΠΑΖΑΡΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Παζάρι στην Κωνσταντινούπολη.... Πως να ρίξετε κατακόρυφα τις τιμές!
Ημερομηνία: 18 Απριλίου 2012
Παζαρι στην Κωνσταντινουπολη.... Πως να ριξετε κατακορυφα τις τιμες!
Ένα ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη, θα σας δώσει την ευκαιρία να γνωρίσετε καλύτερα την περίπλοκη εθιμοτυπία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Κάποια τελετουργικά έχουν τις ρίζες τους πίσω στα χρόνια των σουλτάνων...
Ένα από αυτά τα τελετουργικά ήταν μέχρι πρόσφατα και η τέχνη της διαπραγμάτευσης. Επειδή όμως οι καιροί έχουν αλλάξει, στα σημερινά καταστήματα λιανικής πώλησης που συναντάμε στην πόλη, δεν υπάρχει περιθώριο για παζάρια. Τα καραβάνια από καμήλες που κάποτε μετέφεραν τα εμπορεύματα, έχουν πλέον αντικατασταθεί από πολυεθνικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου σε μία συνεχώς αναπτυσσόμενη ομοιογενή αγοραστική εμπειρία.
Ίσως η μόνη εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα είναι τα καταστήματα πώλησης χαλιών, ιδιαίτερα εκείνα που βρίσκονται στο μαγευτικό Kapali Carsi (σκεπαστή αγορά ή αλλιώς το Μεγάλο Παζάρι), που είναι ίσως το παλαιότερο εμπορικό κέντρο του κόσμου.
Ιδρύθηκε από τον Μωάμεθ τον Πορθητή όταν εισέβαλε στην Πόλη το 1453 και αποτέλεσε το εμπορικό κέντρο της αυτοκρατορίας για αιώνες.  Αν και έχει αντικατασταθεί από μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, που εδρεύουν στην άλλη πλευρά της γέφυρας του Γαλατά, εξακολουθεί να φιλοξενεί πάνω από 2000 καταστήματα λιανικής πώλησης.

Πολλά από αυτά έχουν υιοθετήσει τον σύγχρονο τρόπο τοποθέτησης τιμών, όμως κάποια από αυτά, κατά κύριο λόγο τα καταστήματα χαλιών, ασκούν ακόμα την αρχαία τέχνη της διαπραγμάτευσης.
Αν λοιπόν βρεθείτε στην Κωνσταντινούπολη και θέλετε να αγοράσετε ένα χαλί ή μια μοκέτα, οι παρακάτω συμβουλές θα σας φανούν χρήσιμες:
  • Οι επίσημες τιμές εδώ έχουν σχεδόν πάντα ''διογκωθεί'' κατά 20 ή 30%, ώστε να παρέχουν περιθώριο διαπραγμάτευσης.
  • Οι αγορές εδώ περιλαμβάνουν πολλές πτυχές της εθιμοτυπίας των Οθωμανών. Για παράδειγμα, οι καταστηματάρχες θα σας προσφέρουν τσάι και θα ανταλλάξουν μαζί σας ευγενικούς χαιρετισμούς. Εσείς πρέπει να είστε φιλικοί, αλλά όχι αφελείς, έχοντας στο μυαλό σας ότι ο σκοπός τους είναι να σας καλοπιάσουν.
  • Ποτέ μην αισθάνεστε υποχρεωμένοι να αγοράσετε κάτι. Το τσάι και η ευγενική συνομιλία είναι δωρεάν - εάν τα δεχτείτε, δεν χρειάζεται να αγοράσετε τίποτα σε αντάλλαγμα.
  • Είναι σημαντικό να κάνετε την έρευνά σας, ώστε να συγκρίνετε την ποιότητα και τις τιμές.
  • Πριν αρχίσετε τις διαπραγματεύσεις πρέπει να έχετε αποφασίσει πόσο σας αρέσει το χαλί, και πόσο είστε διατεθειμένοι να πληρώσετε γι' αυτό. Είναι σημαντικό να επιμείνετε σε αυτό, καθώς οι καταστηματάρχες είναι πολύ πιο έμπειροι στην τέχνη της διαπραγμάτευσης και μπορούν εύκολα να σας μεταπείσουν, προς δικό τους όφελος.
  • Η πρώτη σας προσφορά θα πρέπει να είναι περίπου το 60% της αρχικής τιμής. Ο καταστηματάρχης αρχικά θα γελάσει και ίσως δείξει προσβεβλημένος, όμως όλα αυτά είναι μέρος της τελετουργίας.
  • Εκείνος θα κάνει στη συνέχεια μια αντίθετη προσφορά της τάξης του 80-90%. Θα πρέπει να δείξετε την απογοήτευσή σας και να εξηγήσετε ότι δεν είστε διατεθειμένοι να δώσετε τόσα χρήματα. Μετά κάνετε τη δική σας προσφορά γύρω στο 70%.
  • Σε αυτό το σημείο ο καταστηματάρχης θα αναφέρει την τιμή που είναι διατεθειμένος να πουλήσει και αν σας βρει σύμφωνους τότε θα έχετε κάνει ένα πολύ καλό παζάρι. Αν όχι, τότε θα πρέπει πολύ ευγενικά να τον χαιρετίσετε με μια χειραψία και να απομακρυνθείτε.





Πηγή: lonelyplanet.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου