TESLA
ROADSTER: Το Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο Τεχνολογίας Τέσλα
TESLAROADSTER
Η Ηλεκτροκίνητη «Μαύρη Αστραπή» της Καλιφόρνια
«Ο μόνος λόγος που δεν έχουμε ακόμη αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικό τρόπο,
είναι πολιτικός, δεν είναι επιστημονικός».
Jhon O’ Malley Bockris, Φυσικός
Γράφει ο Γιώργος Στάμκος
Σάντα Μόνικα Καλιφόρνια. Μια μαύρη αεροδυναμική σιλουέτα ξεπροβάλλει μέσα
από ένα υπόστεγο κι αρχίζει να κυλά αθόρυβα πάνω στην καυτή άσφαλτο.
Όλοι την κοιτούν έκπληκτοι καθώς αυτή η απαστράπτουσα μαύρη σιλουέτα,
που μοιάζει σαν να βγήκε από τον κόσμο των σκιών, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά
και μάλιστα κάτω από τον αδίστακτο καλιφορνέζικο ήλιο.
Σε κάποιους απ’ τους παρευρισκόμενους θύμισε νέο μοντέλο της Φεράρι,
ενώ στους πιο ευφάνταστους έφερε στο νου τους το υπεραυτοκίνητο του Μπάτμαν.
Βέβαια το Bat-Mobile δεν ήταν παρά ένα χολιγουντιανό εφέ, ενώ αυτό το
αεροδυναμικό αυτοκίνητο ήταν πέρα για πέρα αληθινό…
Καθώς το μυστηριώδες όχημα κυλούσε αργά πάνω στην άσφαλτο προχωρώντας προς την πίστα των δοκιμών, η έκπληξη του κόσμου έγινε μεγαλύτερη όταν στη θέση του οδηγού διέκριναν τον… κυβερνήτη της πολιτείας τους! Ήταν ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, ο διάσημος ηθοποιός-«εξολοθρευτής» του Χόλιγουντ και ρεπουμπλικάνος κυβερνήτης της πολιτείας της Καλιφόρνιας. Όσοι τον ήξεραν καλά, γνώριζαν πως ο Σβαρτσενέγκερ ήταν ένας λάτρης των νέων τεχνολογιών και ειδικά των σπορ αυτοκινήτων. Η παρουσία του πάντως σε μια από τις πρώτες δοκιμές αυτού του high-tech οχήματος είχε σίγουρα και πολιτική βαρύτητα. Το όχημα δεν άφηνε καθόλου ρύπους και ο Σβαρτσενέγκερ έχει τη φιλοδοξία να καταστήσει την Καλιφόρνια «πράσινη πολιτεία», δηλαδή μια οικολογικά φιλική πολιτεία, πράγμα σπάνιο για τις ΗΠΑ. Γι’ αυτό και προθυμοποιήθηκε να οδηγήσει από τους πρώτους το αυτοκίνητο που θα ταράξει τα ήρεμα νερά της πετρελαιοκίνητης πραγματικότητας μας.
Ο Σβαρτσενέγκερ, αφού φιλοδώρησε τον κόσμο μ’ ένα από τα γνωστά λαμπερά-στημένα χαμόγελά του, έπιασε άνετος το τιμόνι του αεροδυναμικού οχήματος και αμέσως το… «σανίδωσε»! Δίχως βρυχηθμούς και καυσαέρια, που προδίδουν συνήθως μια μηχανή εσωτερικής καύσης, το μυστηριώδες αυτό όχημα πετάχτηκε αστραπιαία διασχίζοντας αθόρυβα την άσφαλτο, πριν χαθεί από τα μάτια του κόσμου. «Το αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά γρήγορο και μετά από λίγο ένοιωθα τα νεφρά μου να γίνονται ένα με το κάθισμα, αλλά αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η κτηνώδης ροπή. Δεν έχω βιώσει κάτι ανάλογο με αυτοκίνητο», δήλωσε ενθουσιασμένος ο «εξολοθρευτής» Σβαρτσενέγκερ.
«Εκατό χιλιόμετρα ταχύτητα μέσα σε τέσσερα μόλις δευτερόλεπτα! Απίστευτο!», ξεφώνισαν ενθουσιασμένοι ειδικοί και κοινό. Πράγματι τέτοια επιτάχυνση δεν ήταν καθόλου μα καθόλου συνηθισμένη στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, τα καλύτερα μοντέλα της οποίας έπιαναν τα 100km/h μέσα σε 6 με 6,5 δευτερόλεπτα. Που οφειλόταν αυτή η μεγάλη διαφορά; Γιατί αυτό το μυστηριώδες αεροδυναμικό όχημα ήταν τόσο διαφορετικό και αποτελεσματικό σε σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά αυτοκίνητα;
Ακόμη και με τη δοκιμαστική του εμφάνιση το Tesla Roadster «ηλέκτρισε» επικίνδυνα το ενδιαφέρον του κόσμου, των ειδικών αλλά και των Media. Όλοι τους ήθελάν να μάθουν περισσότερα για αυτό το υπερ-αποδοτικό ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο, που κινείται αστραπιαία, αθόρυβα, καταναλώνει λίγη ενέργεια και, προπαντός, δεν μολύνει καθόλου το περιβάλλον. Αρκετοί, ειδικά ορισμένοι σταρ του Χόλιγουντ, παίκτες του NBA και στελέχη της Σίλικον Βάλεϊ, προθυμοποιήθηκαν να μπουν στη λίστα με τους πρώτους αγοραστές του.
Η εταιρεία που το κατασκεύασε, η νεότευκτη Tesla Motors, άρχισε να λειτουργεί από τους μηχανικούς Martin Eberhard και Marc Tarpenning στη Σίλικον Βάλεϊ από το 2003, με αρχικό κεφάλαιο 40 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το Μάρτιο του 2007 η εταιρεία συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων μέσω ιδιωτικής χρηματοδότησης. Για παράδειγμα ο Elon Musk, πρόεδρος της PayPal συνεισέφερε στην Tesla Motors 30 εκατομμύρια δολάρια.
Η Tesla Motors ανακοίνωσε πως το Tesla Roadster θα κυκλοφορήσει στο εμπόριο το καλοκαίρι του 2007 και η τιμή του θα κυμαίνεται από 80.000 μέχρι 100.000 δολάρια (δηλαδή 65.000-85.000 ευρώ περίπου), αλλά θα πέσει τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης και της πτώσης του κόστους παραγωγής. Τα πρώτα αυτοκίνητα προπωλήθηκαν ήδη από το 2006 και η παραγωγή του δεύτερου εξαμήνου του 2007 εξαντλήθηκε ολόκληρη μέσα σε τέσσερις μόνο μήνες (μέχρι τις 18 Απριλίου 2007 πάνω από 400 Tesla Roadsters είχαν ήδη πωληθεί). Έτσι από το 2008 το Tesla Roadster θα αρχίσει να γίνεται προσιτό στους κοινούς θνητούς αλλά σε μια τιμή που θα φτάνει τα 70.000 ευρώ, με πτωτικές όμως τάσεις για τα επόμενα χρόνια. Από το 2009 η Tesla Motors θα παράγει μια σειρά καινούργιων μοντέλων ηλεκτροκίνητων σπορ αυτοκινήτων με το κωδικό όνομα WhiteStar (Λευκό Αστέρι).
Ο σχεδιασμός του Tesla Roadster έγινε με τη βοήθεια της Lotus στο εργοστάσιό της στο Χέδελ και βασίζεται στο αλουμινένιο μονοκόκ πλαίσιο της «Elise». Αλλά οι ομοιότητες σταματούν εδώ. Ήδη τα πρώτα εκατό συλλεκτικά Tesla Roadster, που κυκλοφορούν σε δώδεκα διαφορετικά χρώματα, πουλήθηκαν σε ειδικούς πελάτες (ανάμεσα τους και ο «Κόναν» Σβαρτσενέγκερ) και η λίστα αυτών που επιθυμούν να αποκτήσουν το πρώτο σπορ ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυξάνεται γεωμετρικά. Φαίνεται πως το νέο αυτοκίνητο αποτελεί ένα σύμβολο Status, που όλοι όσοι «σέβονται» τον εαυτό τους θα ήθελαν να αποκτήσουν. Πέρα όμως από τις ματαιοδοξίες ορισμένων κοινών θνητών που έχουν τη σχετική οικονομική επιφάνεια, το Tesla Roadster αποτελεί ένα αυτοκίνητο-ορόσημο επειδή, όχι μόνον θα αλλάξει την εικόνα που είχαμε ως τώρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και θα απαλλάξει το αστικό μας περιβάλλον από την ατμοσφαιρική μόλυνση.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
κυκλοφορούσαν από τα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά η διάδοση των
βενζινάδικων, η δύναμη του πετρελαϊκού λόμπι, σε συνδυασμό με τους κινητήρες
εσωτερικής καύσης, έβαλαν για δεκαετίες την ταφόπλακα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όμως ο Τέσλα είχε διαφορετική άποψη και επέμενε στην ηλεκτροκίνηση. Στις αρχές
της δεκαετίας του 1930 και παρά το γεγονός πως ήταν ήδη προχωρημένης ηλικίας, ο
Νίκολα Τέσλα μπήκε στην περιπέτεια να κατασκευάσει έναν κινητήρα αυτοκινήτου ο
οποίος θα λειτουργούσε με ηλεκτρισμό. Και αυτό έκανε. Η πηγή ενέργειας του
κινητήρα του πειραματικού αυτοκινήτου που κατασκεύασε ήταν ένα μαύρο κουτί με
μια κεραία που προεξείχε. Ο «μάγος» Τέσλα φόρτιζε τις μπαταρίες του αυτοκινήτου
χρησιμοποιώντας πομπούς ειδικών συχνοτήτων, που μέσω του αέρα έστελναν
ηλεκτρισμό (τάσης 240 volt) κατευθείαν στο αυτοκίνητο! Το αυτοκίνητο, που
δοκιμάστηκε για πρώτη φορά κοντά στους Καταρράκτες του Νιαγάρα επειδή ο Τέσλα
έστελνε ηλεκτρική ενέργεια από το ομώνυμο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στο όχημα,
κινούνταν σχεδόν αθόρυβα. Ο Τέσλα υποστήριζε πως το αυτοκίνητο μπορούσε να
είναι, από άποψη τιμής και λειτουργικότητας, προσιτό στον καθένα. Έδειξε το
σχέδιο του στον μεγαλοτραπεζίτη J.P.Morgan (τον υιό), στον οποίο όμως δεν άρεσε
η όλη ιδέα. Ο Μόργκαν, που ως γνωστόν είχε σταματήσει τη χρηματοδότηση του
σχεδίου του Τέσλα στο Γουόρντενκλιφ (1900-1905) για την ασύρματη μεταφορά
ενέργειας, δεν ήταν πρόθυμος να συνεισφέρει το παραμικρό στα «ανατρεπτικά»
σχέδια του εφευρέτη, που θα έφερναν ανατροπή στα συμφέροντα της κατεστημένης
αυτοκινητοβιομηχανίας που είχε πλέον «παντρευτεί» με το ανερχόμενο πετρελαϊκό
λόμπι. Έτσι καταδίκασε κι αυτή την εκπληκτική ιδέα του εφευρέτη στην αφάνεια.
Ταυτόχρονα καταδίκασε και την πιθανότητα να κυκλοφορούν στις πόλεις μας
αυτοκίνητα με μηδενικούς ρύπους, που δεν θα συνεισέφεραν το παραμικρό σε
καυσαέρια και ατμοσφαιρική μόλυνση.
Όμως ποτέ δεν είναι αργά. Το Tesla Roadster μπορεί να αποτελέσει τον πυροκροτητή μιας αλυσιδωτής αντίδρασης, η οποία θα οδηγήσει σε μαζική παραγωγή νέων ηλεκτροκίνητων και υδρογονοκίνητων οχημάτων, που θα απαλλάξουν τις πόλεις μας και την ατμόσφαιρα του πλανήτη μας από τα βρώμικα και επικίνδυνα αέρια θερμοκηπίου. Η επιστροφή της τεχνολογίας Τέσλα μπορεί να αποβεί σωτήρια για την οικολογική ισορροπία του πλανήτη μας.
zenithmag
TESLAROADSTER
Η Ηλεκτροκίνητη «Μαύρη Αστραπή» της Καλιφόρνια
«Ο μόνος λόγος που δεν έχουμε ακόμη αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικό τρόπο,
είναι πολιτικός, δεν είναι επιστημονικός».
Jhon O’ Malley Bockris, Φυσικός
Γράφει ο Γιώργος Στάμκος
Σάντα Μόνικα Καλιφόρνια. Μια μαύρη αεροδυναμική σιλουέτα ξεπροβάλλει μέσα
από ένα υπόστεγο κι αρχίζει να κυλά αθόρυβα πάνω στην καυτή άσφαλτο.
Όλοι την κοιτούν έκπληκτοι καθώς αυτή η απαστράπτουσα μαύρη σιλουέτα,
που μοιάζει σαν να βγήκε από τον κόσμο των σκιών, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά
και μάλιστα κάτω από τον αδίστακτο καλιφορνέζικο ήλιο.
Σε κάποιους απ’ τους παρευρισκόμενους θύμισε νέο μοντέλο της Φεράρι,
ενώ στους πιο ευφάνταστους έφερε στο νου τους το υπεραυτοκίνητο του Μπάτμαν.
Βέβαια το Bat-Mobile δεν ήταν παρά ένα χολιγουντιανό εφέ, ενώ αυτό το
αεροδυναμικό αυτοκίνητο ήταν πέρα για πέρα αληθινό…
Καθώς το μυστηριώδες όχημα κυλούσε αργά πάνω στην άσφαλτο προχωρώντας προς την πίστα των δοκιμών, η έκπληξη του κόσμου έγινε μεγαλύτερη όταν στη θέση του οδηγού διέκριναν τον… κυβερνήτη της πολιτείας τους! Ήταν ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, ο διάσημος ηθοποιός-«εξολοθρευτής» του Χόλιγουντ και ρεπουμπλικάνος κυβερνήτης της πολιτείας της Καλιφόρνιας. Όσοι τον ήξεραν καλά, γνώριζαν πως ο Σβαρτσενέγκερ ήταν ένας λάτρης των νέων τεχνολογιών και ειδικά των σπορ αυτοκινήτων. Η παρουσία του πάντως σε μια από τις πρώτες δοκιμές αυτού του high-tech οχήματος είχε σίγουρα και πολιτική βαρύτητα. Το όχημα δεν άφηνε καθόλου ρύπους και ο Σβαρτσενέγκερ έχει τη φιλοδοξία να καταστήσει την Καλιφόρνια «πράσινη πολιτεία», δηλαδή μια οικολογικά φιλική πολιτεία, πράγμα σπάνιο για τις ΗΠΑ. Γι’ αυτό και προθυμοποιήθηκε να οδηγήσει από τους πρώτους το αυτοκίνητο που θα ταράξει τα ήρεμα νερά της πετρελαιοκίνητης πραγματικότητας μας.
Ο Σβαρτσενέγκερ, αφού φιλοδώρησε τον κόσμο μ’ ένα από τα γνωστά λαμπερά-στημένα χαμόγελά του, έπιασε άνετος το τιμόνι του αεροδυναμικού οχήματος και αμέσως το… «σανίδωσε»! Δίχως βρυχηθμούς και καυσαέρια, που προδίδουν συνήθως μια μηχανή εσωτερικής καύσης, το μυστηριώδες αυτό όχημα πετάχτηκε αστραπιαία διασχίζοντας αθόρυβα την άσφαλτο, πριν χαθεί από τα μάτια του κόσμου. «Το αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά γρήγορο και μετά από λίγο ένοιωθα τα νεφρά μου να γίνονται ένα με το κάθισμα, αλλά αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η κτηνώδης ροπή. Δεν έχω βιώσει κάτι ανάλογο με αυτοκίνητο», δήλωσε ενθουσιασμένος ο «εξολοθρευτής» Σβαρτσενέγκερ.
«Εκατό χιλιόμετρα ταχύτητα μέσα σε τέσσερα μόλις δευτερόλεπτα! Απίστευτο!», ξεφώνισαν ενθουσιασμένοι ειδικοί και κοινό. Πράγματι τέτοια επιτάχυνση δεν ήταν καθόλου μα καθόλου συνηθισμένη στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, τα καλύτερα μοντέλα της οποίας έπιαναν τα 100km/h μέσα σε 6 με 6,5 δευτερόλεπτα. Που οφειλόταν αυτή η μεγάλη διαφορά; Γιατί αυτό το μυστηριώδες αεροδυναμικό όχημα ήταν τόσο διαφορετικό και αποτελεσματικό σε σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά αυτοκίνητα;
TeslaRoadster: Το Ταχύτερο Οικολογικό Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο στον Κόσμο
Το μυστικό δεν άργησε να αποκαλυφθεί. Το Tesla Roadster, έτσι λεγόταν το μυστηριώδες όχημα που έβλεπε για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας, ήταν το πρώτο 100% ηλεκτρικό (όχι υβριδικό) σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο! Το κομψό αυτό high-tech αυτοκίνητο δεν διέθετε μηχανή εσωτερικής καύσης, αλλά έναν υπερ-αποδοτικό κινητήρα που δούλευε με ηλεκτρισμό, ο οποίος παρέχονταν από μια συστοιχία 6.831 ενισχυμένων μπαταριών ιόντων λιθίου (lithium-ion batteries) με συνολικό χρόνο φόρτισης 3,5 ώρες (φορτίζουν με οικιακό ρεύμα). Η διαφορά του με τα προηγούμενα πειραματικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία και τελικά απέτυχαν λόγω χαμηλής απόδοσης, ήταν ότι το Tesla Roadster έχει υψηλή απόδοση και αυτονομία, μεγάλη ταχύτητα, σπορ σχεδιασμό και μηδενική έκλυση ρύπων και αερίων θερμοκηπίου! Συγκεκριμένα το Tesla Roadster, που ζυγίζει μόλις 1.135 κιλά, μπορεί να αναπτύξει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ανώτατη ταχύτητα 209 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ η αυτονομία του (τελική απόσταση που μπορεί να διανύσει όταν οι μπαταρίες του είναι πλήρως φορτισμένες) φτάνει τα 402 χιλιόμετρα. Ωστόσο ο υψηλής ηλεκτρομαγνητικής απόδοσης αερόψυκτος ηλεκτροκινητήρας του, ισχύος 258 ίππων και βάρους 75 κιλών, δεν είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρος. Αν υπολογίσει κανείς το κόστος του ρεύματος που καταναλώνει, τότε το Tesla Roadster αποδεικνύεται πολύ φθηνό, καθώς ξοδεύει μόνον 1 με 2 σεντ ανά χιλιόμετρο ή λιγότερο από το 1/4 της κατανάλωσης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Επίσης το Tesla Roadster διαθέτει σοφιστικέ ηλεκτρονικά συστήματα, όπως το ESS (Energy Storage System) και software, κι έναν κεντρικό υπολογιστή που παρακολουθεί όλα τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά μέρη του.Ακόμη και με τη δοκιμαστική του εμφάνιση το Tesla Roadster «ηλέκτρισε» επικίνδυνα το ενδιαφέρον του κόσμου, των ειδικών αλλά και των Media. Όλοι τους ήθελάν να μάθουν περισσότερα για αυτό το υπερ-αποδοτικό ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο, που κινείται αστραπιαία, αθόρυβα, καταναλώνει λίγη ενέργεια και, προπαντός, δεν μολύνει καθόλου το περιβάλλον. Αρκετοί, ειδικά ορισμένοι σταρ του Χόλιγουντ, παίκτες του NBA και στελέχη της Σίλικον Βάλεϊ, προθυμοποιήθηκαν να μπουν στη λίστα με τους πρώτους αγοραστές του.
Η εταιρεία που το κατασκεύασε, η νεότευκτη Tesla Motors, άρχισε να λειτουργεί από τους μηχανικούς Martin Eberhard και Marc Tarpenning στη Σίλικον Βάλεϊ από το 2003, με αρχικό κεφάλαιο 40 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το Μάρτιο του 2007 η εταιρεία συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων μέσω ιδιωτικής χρηματοδότησης. Για παράδειγμα ο Elon Musk, πρόεδρος της PayPal συνεισέφερε στην Tesla Motors 30 εκατομμύρια δολάρια.
Η Tesla Motors ανακοίνωσε πως το Tesla Roadster θα κυκλοφορήσει στο εμπόριο το καλοκαίρι του 2007 και η τιμή του θα κυμαίνεται από 80.000 μέχρι 100.000 δολάρια (δηλαδή 65.000-85.000 ευρώ περίπου), αλλά θα πέσει τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης και της πτώσης του κόστους παραγωγής. Τα πρώτα αυτοκίνητα προπωλήθηκαν ήδη από το 2006 και η παραγωγή του δεύτερου εξαμήνου του 2007 εξαντλήθηκε ολόκληρη μέσα σε τέσσερις μόνο μήνες (μέχρι τις 18 Απριλίου 2007 πάνω από 400 Tesla Roadsters είχαν ήδη πωληθεί). Έτσι από το 2008 το Tesla Roadster θα αρχίσει να γίνεται προσιτό στους κοινούς θνητούς αλλά σε μια τιμή που θα φτάνει τα 70.000 ευρώ, με πτωτικές όμως τάσεις για τα επόμενα χρόνια. Από το 2009 η Tesla Motors θα παράγει μια σειρά καινούργιων μοντέλων ηλεκτροκίνητων σπορ αυτοκινήτων με το κωδικό όνομα WhiteStar (Λευκό Αστέρι).
Ο σχεδιασμός του Tesla Roadster έγινε με τη βοήθεια της Lotus στο εργοστάσιό της στο Χέδελ και βασίζεται στο αλουμινένιο μονοκόκ πλαίσιο της «Elise». Αλλά οι ομοιότητες σταματούν εδώ. Ήδη τα πρώτα εκατό συλλεκτικά Tesla Roadster, που κυκλοφορούν σε δώδεκα διαφορετικά χρώματα, πουλήθηκαν σε ειδικούς πελάτες (ανάμεσα τους και ο «Κόναν» Σβαρτσενέγκερ) και η λίστα αυτών που επιθυμούν να αποκτήσουν το πρώτο σπορ ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυξάνεται γεωμετρικά. Φαίνεται πως το νέο αυτοκίνητο αποτελεί ένα σύμβολο Status, που όλοι όσοι «σέβονται» τον εαυτό τους θα ήθελαν να αποκτήσουν. Πέρα όμως από τις ματαιοδοξίες ορισμένων κοινών θνητών που έχουν τη σχετική οικονομική επιφάνεια, το Tesla Roadster αποτελεί ένα αυτοκίνητο-ορόσημο επειδή, όχι μόνον θα αλλάξει την εικόνα που είχαμε ως τώρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και θα απαλλάξει το αστικό μας περιβάλλον από την ατμοσφαιρική μόλυνση.
Ο Πατέρας της Ηλεκτροκίνησης
Γιατί όμως αυτή η φιλόδοξη νεότευκτη αυτοκινητοβιομηχανία της Σίλικον Βάλεϊ επέλεξε για λογαριασμό της το όνομα Tesla Motors; Γιατί αποφάσισε το όνομα της πρώτης σειράς των επαναστατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα παραγάγει να λέγονται Tesla Roadster; Για όσους γνωρίζουν την τεράστια προσφορά του μεγάλου Σερβοαμερικανού επιστήμονα και εφευρέτη Νίκολα Τέσλα (1856-1943) η απόφαση αυτή δεν είναι καθόλου περίεργη. Αυτή η ανερχόμενη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν χρησιμοποίησε το όνομα Tesla μόνο και μόνο για να τιμήσει το έργο αυτού του μεγάλου εφευρέτη, αλλά και για να κάνει ευρύτερα γνωστό ένα σημαντικό κομμάτι από τις λεγόμενες «τεχνολογίες Τέσλα», καθώς είναι γνωστό πως ο Τέσλα υπήρξε –ανάμεσα στ’ άλλα– και εφευρέτης ενός μοντέλου αυτοκινήτου ο κινητήρας του οποίου χρησιμοποιούσε ηλεκτρισμό.Όμως ποτέ δεν είναι αργά. Το Tesla Roadster μπορεί να αποτελέσει τον πυροκροτητή μιας αλυσιδωτής αντίδρασης, η οποία θα οδηγήσει σε μαζική παραγωγή νέων ηλεκτροκίνητων και υδρογονοκίνητων οχημάτων, που θα απαλλάξουν τις πόλεις μας και την ατμόσφαιρα του πλανήτη μας από τα βρώμικα και επικίνδυνα αέρια θερμοκηπίου. Η επιστροφή της τεχνολογίας Τέσλα μπορεί να αποβεί σωτήρια για την οικολογική ισορροπία του πλανήτη μας.
Tesla Αutopilot: Το σύστημα αυτόνομης οδήγησης και η… ανθρώπινη αντίδραση
- Τo Tesla Model S αποκτά
σύστημα αυτόνομης οδήγησης και ήδη υπάρχουν και οι πρώτες δημοσιογραφικές
μαρτυρίες οι οποίες αποκαλύπτουν την ικανότητα του συστήματος αλλά και την
απαιτούμενη εξοικείωση του ανθρώπου με την ιδέα. Το σύστημα θα είναι διαθέσιμο
και στο επικείμενο Model X
Η καλιφορνέζικη φίρμα
των αμιγώς ηλεκτροκίνητων, πιστή στην υπόσχεσή της, παρουσίασε την σουίτα
αναβάθμισης λογισμικού του Tesla Model S η οποία και εξασφαλίζει στους
ιδιοκτήτες του μοντέλου τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα ενός
συστήματος αυτόνομης οδήγησης οδήγησης. Το software update με τον αριθμό 7.0 το
οποίο εκμεταλλεύεται τα ήδη υφιστάμενα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του
αυτοκινήτου για να εξασφαλίσει τη λειτουργία «αυτόματου πιλότου», είναι ήδη
διαθέσιμo σε έκδοση beta και όπως ανακοίνωσε ο ιδρυτής και επικεφαλής της Tesla,
Elon Musk, στους ιδιοκτήτες Model S στις ΗΠΑ, τα αυτοκίνητα θα ενημερωθούν άμεσα
και αυτόματα με το λογισμικό.
Ήδη μάλιστα υπάρχουν και οι πρώτες δημοσιογραφικές μαρτυρίες από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού σε σχέση με τις δυνατότητες του αυτόματου πιλότου της Tesla ο οποίος αν και δεν αποτελεί σύστημα πλήρους αυτόνομης οδήγησης με δεδομένο ότι δεν υπάρχει ακόμα και το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο, χαρακτηρίζεται ως «θεόσταλτο δώρο» για τις μετακινήσεις στην πόλη και ειδικά σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας. Εκτός, ωστόσο, από τη δεδομένη ικανότητα του συστήματος να ελέγξει πλήρως το αυτοκίνητο σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης χωρίς να χρειάζεται η συνδρομή του οδηγού του, οι πρώτες δημοσιογραφικές εντυπώσεις, όπως αποτυπώθηκαν σε video από το αμερικανικό αυτοκινητιστικό site Jalopnik φέρνουν στο φως και μια άλλη, απολύτως ανθρώπινη παράμετρο: ό,τι το Autopilot απαιτεί και ένα βαθμό εξοικείωσης με την ιδέα ότι πρέπει να αφήσεις τα χέρια σου από το τιμόνι και η οποία μάλλον αντιβαίνει -λίγο παραπάνω από το κανονικό- τη φύση ενός τυπικού “petrol head” που η δουλειά του είναι να δοκιμάζει αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση όπως σημειώνει η Tesla για το Autopilot το οποίο στην Ευρώπη θα είναι διαθέσιμο σε μία εβδομάδα στο Model S, το σύστημα βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο κάτι που σημαίνει ότι, αρχικά, συνιστάται στους οδηγούς να μην αφήνουν τα χέρια τους από το τιμόνι.
Σε ό,τι αφορά τις τεχνολογικές παραμέτρους του Autopilot, το σύστημα αξιοποιεί τις κάμερες που τοποθετούνται στο μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, τις λειτουργίες του συστήματος αναγνώρισης της οδικής σήμανσης καθώς και τεχνολογία σόναρ που, εκπέμποντας υπερηχητικά κύματα σαρώνει το χώρο περιμετρικά του αυτοκινήτου και σε συνδυασμό με το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης διαμορφώνει μια ακριβή εικόνα του περιβάλλοντος του αυτοκινήτου.
Η συνδυαστική λειτουργία όλων των παραπάνω με τη συνδρομή των χαρτών υψηλής ακρίβειας, σχεδιασμού της Tesla εξασφαλίζει ιδιαίτερη ακρίβεια στο Autopilot σε σημείο που εκτός από το να «διαβάζει» το δρόμο γύρω του, μπορεί να υπολογίσει βάσει της πυκνότητας της κυκλοφορίας και της μορφολογίας του οδικού δικτύου, ένα μποτιλιάρισμα σε μακρινή απόσταση αλλά και να κρίνει, βάσει των συνθηκών κατά πόσο πρέπει να αξιοποιήσει στοιχεία από τις κάμερες, το GPS ή το ραντάρ με βάση την αξιοπιστία τους. Αυτή η ιδιότητα του Autopilot, επιτρέπει σύμφωνα με τις συστάσεις της Tesla, την ελαχιστοποίηση απρόβλεπτων αντιδράσεων του αυτόματου συστήματος διεύθυνσης. Εκτός πόλης και σε μεγαλύτερες ταχύτητες, το Autopilot εξασφαλίζει ένα καθεστώς ημιαυτόνομης οδήγησης με το σύστημα «Αuto Lane Change» να δίνει στους οδηγούς τη δυνατότητα ενός έξυπνου cruise control το οποίο, μπορεί να αλλάξει και λωρίδα, αρκεί ο οδηγός να υποδείξει την πλευρά. Μια άλλη παράμετρος λειτουργίας του Autopilot είναι και η δυνατότητα πλήρους αυτόνομης στάθμευσης με το αυτοκίνητο να εκτελεί μόνο του, τους απαιτούμενους ελιγμούς.
Στις ιδιαιτερότητες του Autopilot είναι η επικοινωνία του αντίστοιχου συστήματος του κάθε αυτοκινήτου με μια κεντρική βάση δεδομένων-δίκτυο το οποίο αξιοποιώντας τα δεδομένα θα προσφέρει, με το πέρασμα του χρόνου, καθημερινά updates σε όλους του χρήστες του Autopilot. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο Elon Musk, κατά την παρουσίασή του, «πρόκειται για ένα σύστημα που μαθαίνει μόνο του», σημειώνοντας ωστόσο ότι «απέχει από την ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης». Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του συστήματος σε σχέση με τους πιο ευπαθείς χρήστες του δρόμου, ο Elon Musk, δήλωσε «λογικά θα αποτρέψει ένα ατύχημα με πεζό. Μπορεί να τους ανιχνεύσει. Μπορεί επίσης να ανιχνεύσει τους ποδηλάτες και να φρενάρει πριν τους χτυπήσει. Ωστόσο, οι οδηγίες μας είναι σαφείς, οι οδηγοί θα πρέπει να επαγρυπνούν και να είναι έτοιμοι να πάρουν τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή». Επίσης, ο επικεφαλής της Tesla, εφιστά την προσοχή των ιδιοκτητών του Tesla Model S, προειδοποιώντας ότι η Tesla δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τυχόν ατυχήματα που προκύψουν στη λειτουργία Autopilot. Ανεξαρτήτως προδιαγραφών και πρώτων εντυπώσεων, το Autopilot θα είναι διαθέσιμο μέσα στις επόμενες εβδομάδες για τα Model S σε όλο τον κόσμο τα οποία ανέρχονται περίπου σε 60.000 μονάδες αλλά και για το επικείμενο Model X το οποίο θα διατεθεί από το 2016.
Ήδη μάλιστα υπάρχουν και οι πρώτες δημοσιογραφικές μαρτυρίες από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού σε σχέση με τις δυνατότητες του αυτόματου πιλότου της Tesla ο οποίος αν και δεν αποτελεί σύστημα πλήρους αυτόνομης οδήγησης με δεδομένο ότι δεν υπάρχει ακόμα και το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο, χαρακτηρίζεται ως «θεόσταλτο δώρο» για τις μετακινήσεις στην πόλη και ειδικά σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας. Εκτός, ωστόσο, από τη δεδομένη ικανότητα του συστήματος να ελέγξει πλήρως το αυτοκίνητο σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης χωρίς να χρειάζεται η συνδρομή του οδηγού του, οι πρώτες δημοσιογραφικές εντυπώσεις, όπως αποτυπώθηκαν σε video από το αμερικανικό αυτοκινητιστικό site Jalopnik φέρνουν στο φως και μια άλλη, απολύτως ανθρώπινη παράμετρο: ό,τι το Autopilot απαιτεί και ένα βαθμό εξοικείωσης με την ιδέα ότι πρέπει να αφήσεις τα χέρια σου από το τιμόνι και η οποία μάλλον αντιβαίνει -λίγο παραπάνω από το κανονικό- τη φύση ενός τυπικού “petrol head” που η δουλειά του είναι να δοκιμάζει αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση όπως σημειώνει η Tesla για το Autopilot το οποίο στην Ευρώπη θα είναι διαθέσιμο σε μία εβδομάδα στο Model S, το σύστημα βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο κάτι που σημαίνει ότι, αρχικά, συνιστάται στους οδηγούς να μην αφήνουν τα χέρια τους από το τιμόνι.
Σε ό,τι αφορά τις τεχνολογικές παραμέτρους του Autopilot, το σύστημα αξιοποιεί τις κάμερες που τοποθετούνται στο μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, τις λειτουργίες του συστήματος αναγνώρισης της οδικής σήμανσης καθώς και τεχνολογία σόναρ που, εκπέμποντας υπερηχητικά κύματα σαρώνει το χώρο περιμετρικά του αυτοκινήτου και σε συνδυασμό με το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης διαμορφώνει μια ακριβή εικόνα του περιβάλλοντος του αυτοκινήτου.
Η συνδυαστική λειτουργία όλων των παραπάνω με τη συνδρομή των χαρτών υψηλής ακρίβειας, σχεδιασμού της Tesla εξασφαλίζει ιδιαίτερη ακρίβεια στο Autopilot σε σημείο που εκτός από το να «διαβάζει» το δρόμο γύρω του, μπορεί να υπολογίσει βάσει της πυκνότητας της κυκλοφορίας και της μορφολογίας του οδικού δικτύου, ένα μποτιλιάρισμα σε μακρινή απόσταση αλλά και να κρίνει, βάσει των συνθηκών κατά πόσο πρέπει να αξιοποιήσει στοιχεία από τις κάμερες, το GPS ή το ραντάρ με βάση την αξιοπιστία τους. Αυτή η ιδιότητα του Autopilot, επιτρέπει σύμφωνα με τις συστάσεις της Tesla, την ελαχιστοποίηση απρόβλεπτων αντιδράσεων του αυτόματου συστήματος διεύθυνσης. Εκτός πόλης και σε μεγαλύτερες ταχύτητες, το Autopilot εξασφαλίζει ένα καθεστώς ημιαυτόνομης οδήγησης με το σύστημα «Αuto Lane Change» να δίνει στους οδηγούς τη δυνατότητα ενός έξυπνου cruise control το οποίο, μπορεί να αλλάξει και λωρίδα, αρκεί ο οδηγός να υποδείξει την πλευρά. Μια άλλη παράμετρος λειτουργίας του Autopilot είναι και η δυνατότητα πλήρους αυτόνομης στάθμευσης με το αυτοκίνητο να εκτελεί μόνο του, τους απαιτούμενους ελιγμούς.
Στις ιδιαιτερότητες του Autopilot είναι η επικοινωνία του αντίστοιχου συστήματος του κάθε αυτοκινήτου με μια κεντρική βάση δεδομένων-δίκτυο το οποίο αξιοποιώντας τα δεδομένα θα προσφέρει, με το πέρασμα του χρόνου, καθημερινά updates σε όλους του χρήστες του Autopilot. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο Elon Musk, κατά την παρουσίασή του, «πρόκειται για ένα σύστημα που μαθαίνει μόνο του», σημειώνοντας ωστόσο ότι «απέχει από την ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης». Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του συστήματος σε σχέση με τους πιο ευπαθείς χρήστες του δρόμου, ο Elon Musk, δήλωσε «λογικά θα αποτρέψει ένα ατύχημα με πεζό. Μπορεί να τους ανιχνεύσει. Μπορεί επίσης να ανιχνεύσει τους ποδηλάτες και να φρενάρει πριν τους χτυπήσει. Ωστόσο, οι οδηγίες μας είναι σαφείς, οι οδηγοί θα πρέπει να επαγρυπνούν και να είναι έτοιμοι να πάρουν τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή». Επίσης, ο επικεφαλής της Tesla, εφιστά την προσοχή των ιδιοκτητών του Tesla Model S, προειδοποιώντας ότι η Tesla δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τυχόν ατυχήματα που προκύψουν στη λειτουργία Autopilot. Ανεξαρτήτως προδιαγραφών και πρώτων εντυπώσεων, το Autopilot θα είναι διαθέσιμο μέσα στις επόμενες εβδομάδες για τα Model S σε όλο τον κόσμο τα οποία ανέρχονται περίπου σε 60.000 μονάδες αλλά και για το επικείμενο Model X το οποίο θα διατεθεί από το 2016.
zenithmag
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου